الشيخ محمد علي الگرامي القمي

117

رساله توضيح المسائل (1390ش) (فارسى)

عِنْدَكَ في أعْلي عِلِّيِّينَ وَ اخْلُفْ عَلي أهْلِهِ فِي الْغابِرينَ وَارْحَمْهُ بِرَحْمَتِكَ يا أرْحَمَ الرّاحِمينَ » و بعد تكبير پنجم را بگويد . ولى اگر ميّت زن است ، بعد از تكبير چهارم بگويد : « اللّهُمَّ انَّ هذِهِ امَتُكَ وَ ابْنَةُ عَبْدِكَ وَابْنَةُ امَتِكَ نَزَلَتْ بِكَ وَأنْتَ خَيْرُ مَنْزولٍ بِهِ اللّهُمَّ انّا لا نَعْلَمُ مِنْها الّا خَيْراً وَ أنْتَ اعْلَمُ بِها مِنّا اللّهُمَّ انْ كانَتْ مُحْسِنَةً فَزِدْ في احْسانِها وَ انْ كانَتْ مُسيئَةً فَتَجاوَزْ عَنْها وَ اغْفِرْ لَها اللّهُمَّ اجْعَلْها عِنْدَكَ في اعْلي عِلِّيِّينَ وَ اخْلُفْ عَلي اهْلِها فِي الْغابِرينَ وَارْحَمْها بِرَحْمَتِكَ يا ارْحَمَ الرّاحِمينَ » . و بعد تكبير پنجم را بگويد . و اگر از منافقين باشد بگويد : « اللّهمَّ الْعَنْ فُلاناً عَبْدَكَ الْفَ لَعْنَةٍ مُؤتَلِفَةٍ غَيْرِ مُخْتَلِفَةٍ اللّهُمَ اخْزِ عَبْدُكَ في عِبادِكَ وَ بِلادِكَ وَ اصْلِه حَرَّ نارِكَ وَ ازِقْهُ اشَدَّ عَذابِكَ فَانَّهُ كانَ يَتَولّي اعْدائِكَ وَ يُعادي اوْلِيائِكَ وَ يُغْبِضُ اهْلَ بَيْتِ نَبِيِّكَ » - كلمات ديگرى مشابه اينها نيز در مورد منافق از پيامبر ( ص ) و سيدالشهداء و امام صادق ( عليهما السلام ) نقل شده است و مىتواند پس از تكبير چهارم بر منافق چيزى نگويد و همان تكبير را پايان نماز حساب كند و اگر مذهب ميّت را نمىداند بگويد : « اللّهُمَّ انَّ هذِهِ النَّفْسَ انْتَ احْيَيْها وَ انْتَ امَتَّها اللّهُمَّ وَ لَها ما تَوَلَّتْ وَاحْشُرها مَعَ مَنْ احَبَّتْ » . و اگر طفل غير مميز باشد بگويد : « اللّهُمَ اجْعَلْهُ لِأبَوَيْهِ وَ لَنا سَلَفاً وَ فَرَطاً وَ اجْراً » . پس از تكبير پنجم هم مستحب است بگويد : « رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الاخِرَةِ حَسَنَة وَ قِنا عَذابَ النّارِ » . و اگر دعاهاى مناسب ديگرى را هم اضافه كند اشكالى ندارد . مسئله 633 - بايد تكبيرها و دعاها را پشت سر هم بخواند ، يعنى زياد فاصله نياندازد كه نماز از صورت خود خارج شود . مسئله 634 - كسى كه نماز ميّت را به جماعت مىخواند ، بايد تكبيرها و دعاهاى آن را هم بخواند . مستحبات نماز ميّت مسئله 635 - چند چيز در نماز ميّت مستحب است :